<< Takaisin

Työn varjostamisen teoreettinen tausta

Työn varjostaminen on yksi vertaiskehittämiseen perustuva menetelmä. Vertaiskehittämisen teoreettinen tausta on sosiokonstruktivistisessa oppimiskäsityksessä. Oppimisen ymmärretään olevan sosiaalinen, vuorovaikutuksellinen ja yhteisöllinen tapahtuma. Tieto on ihmisten yhdessä rakentamaa, ei jotakin valmiiksi olemassa olevaa. Uutta tietoa ja ymmärrystä rakennetaan yhdessä keskustellen aikaisempaa tietoa ja kokemusta hyödyntäen. Tässä näkemyksessä keskeistä on, ettei ihminen voi siirtää tietoa tai osaamista suoraan toiselle, vaan oppiminen on aina oppijan oman aktiivisen toiminnan tulosta.

Vertaiskehittämisessä oppiminen tapahtuu keskustellen, kysellen, erilaisia näkökulmia jakaen ja yhdessä pohdiskellen. Dialogi on vertaiskehittämisen keskeinen menetelmä. Dialogissa keskustelijat ovat tasavertaisia eivätkä asetu erilaisista taustoistaan huolimatta toistensa yläpuolelle. Dialogin onnistumisen kannalta tärkeää on omien oletusten ja ennakkoluulojen laittaminen sivuun ja avoimuus toisen esittämille näkökulmille. Onnistuessaan dialogi muuttaa siihen osallistuvia ihmisiä. Syntyy uutta ymmärrystä ja osaamista, jota dialogiin osallistujilla ei ollut aikaisemmin.

Erilaisten vertaisuuteen perustuvien kehittämismenetelmien suosio ja lisääntynyt käyttö työelämässä liittyy laajempaan ajattelutavan muutokseen. Tiedon ja osaamisen ei enää ajatella olevan vain tiettyjen asiantuntijoiden ja johtajien hallussa. Jokainen työntekijä on alettu nähdä yhä enemmän oman työnsä asiantuntijana. Vertaiskehittämismenetelmissä kukin työntekijä tuo oman osaamisensa yhteiseen kehittämistyöhön. Tieto ei tule jostakin ylhäältä valmiina, vaan se rakennetaan yhdessä tasavertaisten työntekijöiden kesken. Parhaimmillaan vertaiskehittäminen valtaistaa työntekijät entistä vahvemmin oman työnsä asiantuntijoiksi ja toimintansa kehittäjiksi. Asiantuntijuus ei ole enää vain yksilötyöntekijöiden ominaisuus, on alettu puhua myös yhdessä rakennetusta yhteisöllisestä asiantuntijuudesta.

Lähteet:

Häkkinen, M. & Tanskanen, R. 2007. Sosiodynaaminen ohjaus kehittämistyön mahdollistajana. Teoksessa Väistö, R. (toim.) Työntekijä oman työnsä kehittäjänä. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja C: Tiedotteita, 27.

Kauppila, R.A. 2007. Ihmisen tapa oppia. Johdatus sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. PS-kustannus.

Peavy, R.V. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien kustannus Oy. Helsinki.

Seppänen-Järvelä, R. (toim.). 2005. Vertaismenetelmät kehittävän arvioinnin välineinä. Hyvät käytännöt. Menetelmäkirja. Stakes.

Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena – konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere.