Osaamisen hallinnan vaikuttavuuden arvioinnin toteuttaminen

Osaamisen hallinnan vaikuttavuuden arvioinnin tulisi sisältää osaamisen kehittämistoimenpiteiden arvioinnin, osaamisen hallinnan tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arvioinnin ja organisaation osaamisen hallinnan ja johtamisen mallin toimivuuden arvioinnin. Arvioinnin tulisi kohdistua niin suunnitteluun ja toteutukseen kun myös tuloksiin. Arviointia ohjaa osaamisen hallinnalle ja osaamisen kehittämiselle asetetut tavoitteet. Kun arviointia suunnitellaan, on hyvä pohtia mitkä ovat ne toivotut vaikutukset ja kriteerit joiden mukaan arviointi suoritetaan ja mitä seuraamuksia arvioinnista on. Lisäksi on myös varmistettava arvioinnin toteuttamiseen tarvittava osaaminen.

Osaamisen hallinnan seuranta ja arviointi tulee kytkeä organisaation normaaliin vuosisuunnitteluun. Organisaation eri tasoilla tulee sopia millaisia vaikuttavuusmittareita käytetään. Seuraavassa on esitelty muutamia näkökulmia ja vinkkejä vaikuttavuuden arviointiin.

Osaamisen hallinnan ja osaamisen kehittämistoiminnan tulee tukea organisaation strategiaa. Tuloksia voidaan arvioida useammalla tasolla, kuten yksilöiden tietojen ja asenteiden muutosta ja vaikutuksia heidän työkäyttäytymiseen ja koko organisaatioon. Näitä tasoja ovat esim. reaktiot, oppiminen, soveltaminen, operatiiviset tulokset ja vaikutukset organisaation menestyminen. Seuraavassa linkissä on kuvio, jota voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan miten organisaation eri tasoilla arviointia toteutetaan. Kaikki tasot tulisi huomioida, vaikka se tuntuisi haasteelliselta. Usein miten yksittäisistä koulutuksista kerätään palautetta, mutta se ei yksin riitä. Tulee myös seurata ja arvioida miten opitut asiat otetaan työssä käyttöön ja miten ne näkyvät toiminnassa ja tavoitteiden saavuttamisessa. Arviointia varten tietoa kerätään erilaisilla mittareilla ja indikaattoreilla. Seuraavassa linkissä on esitelty mittareita, joita voi hyödyntää, kun valitsee omaan yhteisöön osaamisen hallinnan vaikuttavuuden arvioinnissa käytettäviä mittareita.

Yksi tärkeä osaamisen hallinnan arvioinnin työväline on yksilön/yhteisön osaamisen kehittämissuunnitelma, johon kirjataan myös osaamisen kehittämisen ja kehittymisen arviointi suhteessa yhteisön tavoitteisiin. Vuosittaisessa ryhmäosaamiskeskustelussa voidaan yhdessä keskustellen arvioida osaamisen kehittämissuunnitelman toteutumista sekä arvioida miten osaamisen kehittämistoimet ovat toteutuneet ja mitä on opittu ja miten se näkyy toiminnassa sekä millaisia vaikutuksia kehittyneellä osaamisella on yksikön tavoitteiden saavuttamiselle. Arvioinnissa voidaan hyödyntää myös yhteisön toimintaa ja tuloksia mittaavia mittareita, esim. asiakaspalautteita ja poikkeamaraportteja.

Osaamisen kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin lähtökohtana ovat selvät ja tarkat käsitykset siitä, miksi ja miten jokin tietty osaamisen kehittämistoimenpide vaikuttaa. Siihen sisältyy sekä vaikuttamisen prosessi että prosessin seuraus eli vaikutus. Vaikuttavuuden arvioinnin keskeinen kysymys on tällöin, mikä vaikuttaa mihinkin, miten, milloin ja millä edellytyksellä. Missä määrin saavutetut tulokset ovat toteutetun toimenpiteen (esim. osaamisen kehittämismenetelmä) tuottamia (syy-seuraus-suhde) ja miten toimenpide tuottaa jonkin prosessin kautta tuloksen. Esimerkiksi jos tarkastellaan työkierron vaikuttavuutta, niin vaikuttavuuden arvioinnissa ei keskitytä siihen mikä työkierron aikana osallistujien mielestä yleisesti oli hyvää ja huonoa vaan miten ja miksi työkierron ajateltiin vaikuttavan ja mitä tarvitaan, jotta se vaikuttaisi paremmin. (Dahler-Larssen 2005) Edellä kuvatun avulla päästään myös kehittämään käytettyjä osaamisen kehittämismenetelmiä siten että ne sopivat omaan organisaatioon. Ryhmäosaamiskeskustelut ovat oiva paikka keskustella asiasta.

Seuraavassa on esitetty kysymyksiä, joiden avulla voidaan arvioida jonkin osaamisen kehittämistoimen onnistumista ja sen tuottamaa oppimista ja osaamista tai muuta lisäarvoa suhteessa asetettuihin tavoitteisiin: mitä on opittu, mitä tiedetään ja osataan enemmän tai laadullisesti toisella tavalla kun ennen kehittämistoimia, missä muutokset näkyvät, mitä tehdään nyt toisin, osataanko löytää uusia ratkaisuja ja varautua muutoksiin aiempaa paremmin, onko työyhteisö oppinut näkemään asioita kokonaisuutena ja miten tästä jatketaan? Tärkeää on myös arvioida mitkä tekijät ovat edistäneet tai estäneet oppimista ja opitun soveltamista.

Osaamisen hallinnan vaikuttavuuden arvioinnin tarkistuslista

Arvioitavat kokonaisuudet
Arvioinnissa huomioitavia asioita

Osaamisen kehittämistoimien arviointi
  • Varmista että kehitetään sitä mitä tarvitaan ja mitä on suunniteltu.
  • Mikä on osaamisen kehittämisen/kehittämistoimenpiteen tavoite, miten kehittyminen tulee näkyä yksilön/yhteisön toiminnassa
  • Pohdi etukäteen mitkä ovat ne toivotut vaikutukset (tavoitteet)
  • Valitse kriteerit/mittarit joiden avulla arviointi suoritetaan.
  • Arvioi sekä kehittämistoimen vaikutusta että siihen liittyvää prosessia. Oliko kehittämistoimi toteutettu siten että se tuki oppimista ja sille asetettuja tavoitetta.
  • Arvioi oppimisprosessia
  • Arvioi oppimistulosten vaikutuksia toimintaan ja tuloksiin. Samalla voidaan seurata miten pysyviä opitut asiat ovat olleet.
  • Hyödynnä arvioinnissa osaamisen kehittämissuunnitelmia ja ryhmäosaamiskeskusteluja.
  • Arvioi saatiinko kehittämistoimella ja siihen laitetulla rahalla ja muulla panoksella se hyöty mitä tavoiteltiin.
  • Hyödynnä arviointitietoa, tarvitaanko esim. jatkotoimenpiteitä

Osaamisen hallinnan tuloksellisuus ja vaikuttavuus
  • Osaamisen hallinnan tavoitteet ohjaavat arviointia.
  • Tarkista että mittarit sopivat organisaatioon hyödyntäen olemassa olevia (it)järjestelmiä ja että arviointi on niiden avulla helposti tehtävissä.
  • Huomioi arvioinnissa aikajänne. Joidenkin asioiden mittaaminen tapahtuu pidemmällä aikavälillä kuin vuosittain
  • Huolehdi että osaamisen hallinnan vaikuttavuuden arviointi on osa organisaation tulosten arviointia.
  • Arvioi oliko tunnistettu oikeat osaamishaasteet, valittu haasteita vastaava oikea strategia ja toteutettu strategian mukaiset osaamispääoman kehittämistoimenpiteet mahdollisimman tehokkaasti.
  • Vaikutusten arvioinnin tulosten kirjaaminen, esim. henkilöstökertomukseen, toimintakertomukseen tai osaamispääomaraporttiin.

Organisaation osaamisen hallinnan kokonaismalli (prosessi ja toimintatapa)
  • Mitä tuloksia osaamisen hallinnan prosessilta odotetaan
  • Arvioi, miten prosessi toteuttaa sille asetetut tavoitteet
  • Arvioi miten prosessiin liittyvät roolit ja sovitut vastuut toteutuvat
  • Arvioi, prosessin eri osien toteutumista/laatua
  • Arvioi prosessin toimivuutta
  • Arvioi miten prosessi on kuvattu ja miten siitä on tiedotettu.
  • Arvioi, onko prosessin toteutukseen riittävä osaaminen
  • Kerätään tietoa prosessin toimivuudesta ja kehittämistarpeista
  • Hyödynnä kerättyä arviointitietoa prosessin jatkuvaan kehittämiseen


Tutustu lähdekirjallisuuteen

Efeko Oy. 2005. Osaamisen johtaminen kuntasektorilla. Kuntaosaaja 2012 työkirja. http://www.poliisi.fi/lh/ita/sivistys/home.nsf/files/AF4573A549C21546C225785B003782C1/$file/Osaamisen%20johtaminen%20kuntasektorilla.pdf

Kauhanen, J. 2009. Henkilöstönvoimavarojen johtaminen. WSOYpro Oy. Helsinki

Otala, L. 2008. Osaamispääoman johtamisesta kilpailuetu. WS Bookwell Oy. Porvoo

Meklin P. 2009. Vaikuttavuudella on monta näkökulmaa. Premissi. 3/2009, s. 6-9

Dahler-Larssen, P. Vaikuttavuuden arviointi. Stakes 2005.
http://www.sosiaaliportti.fi/File/ba0950a9-1b8a-470f-9957-d58f728288cb/vaikuttavuuden_arv.pdf

Viitala, R. 2006. Johda osaamista! Osaamisen johtamista teoriasta käytäntöön. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu