Osaamisen kehittymistä ja jakamista tukeva palkitseminen
Palkitsemisen käytänteet näkyvät eri tavoin eri organisaatioissa. Työn vaativuuden arvioinnissa (TVA) palkitseminen perustuu enemmän tehtävän sisältämiin vaatimuksiin ja niiden kuormittavuuteen kuin tehtävän edellyttämään osaamiseen. Työntekijöiden osaamista ei saisi jättää huomioimatta ja palkitsematta. Työtehtävien uudelleen määrittely osaamisen mukaisesti ja tarvittavan osaamisen kehittäminen voi olla huomattavasti tehokkaampaa palkitsemista kuin taloudellinen kannustin. Hyvinvoiva työntekijä ei todennäköisesti kaipaa ruokaa, turvallisuutta eikä rahaa, mutta itsensä merkitykselliseksi kokemista ja mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen hän arvostaa. Voisiko palkinnoksi tarjota sisäisen motivaation vahvistamista esim. mahdollistamalla Shadow- jakso toisen vastaavanlaista työtä tekevän henkilön työpaikalla, jopa eri organisaatiossa? Tai voidaanko palkita käyttämällä resursseja työntekijän itsetuntemusta ja reflektointitaitojen kehittämiseen?
Yllätyksellisyys yhdistettynä siihen, että esimies tietää mistä henkilöstö pitää mahdollistaa esimiehelle erilaisten palkitsemistapojen käytön. Esimiesten on paitsi kannustettava, myös toimittava itse esimerkkinä mahdollisuuksien esiintuomisessa ja uusien toimintatapojen käyttöönottamisessa. Innovaatiokulttuurin luominen organisaatioon on pitkäjänteisen ja systemaattisen toiminnan tulos. Sitä luodaan kaikilla organisaatiotasoilla ja se edellyttää, että erilaiset kannustus- ja palkkiojärjestelmät tukevat innovatiivisuutta, luovuutta ja yritteliäisyyttä. Huomioi palkitsemisjärjestelmän luomisessa seuraavat asiat:
- Keskustele yksilön osaamisesta kehityskeskusteluissa ja yhteisön osaamisesta yhteisön kanssa esim. ryhmäosaamiskeskustelussa.
- Osallistuta henkilöstö palkitsemistapojen ideointiin.
- Muista, ettei rahallinen palkitseminen ole pitkäjänteisesti katsottuna tehokasta.
- Kuvaa luotu palkitsemis- ja kannustinjärjestelmä henkilöstöstrategiaan.
- Arvioi palkitsemisjärjestelmän toimivuutta ja muuta sitä välittömästi havaittuasi sen toimimattomuuden.
- Ole esimiehenä henkilöstösi saatavilla, keskustele ja välitä heistä.