Osaamisen kartoittamisen hyviä käytäntöjä
Mikäli käytät osaamisen kartoittamiseen osaamiskyselyä, jossa työntekijä vastaa osaamiskartan väitteisiin, niin voit edetä ainakin kahdella eri tavalla. Yksinkertaisin vaihtoehto on, että työntekijät vastaavat osaamiskyselyyn, minkä jälkeen tulokset analysoidaan.
Toinen vaihtoehto on, että esimies tutustuu työntekijän osaamiskyselyn vastauksiin sekä kutsuu työntekijän osaamiskeskusteluun. Tässä keskustelussa työntekijä ja esimies yhdessä arvioivat työntekijän osaamista sekä yhdessä vahvistavat työntekijän vastaukset osaamiskyselyyn. Näin osaamista arvioi useampi henkilö.
Kolmas vaihtoehto on 360° arviointi, jolloin esimerkiksi esimiehen osaamista arvioi hänen alaisensa, kollegansa (muut esimiehet), hänen esimiehensä sekä mahdollisesti myös hänen asiakkaansa.
Osaamiskartoituksesta on hyödyllistä tiedottaa henkilöstöä. Tässä yhteiseen keskusteluun pyrkivässä tilaisuudessa olisi hyvä käsitellä mm. seuraavat asiat: mitä tarkoittaa osaamisen hallinta, osaamisen hallinnan hyödyt työntekijän ja organisaation näkökulmasta, osaamiskartoituksen aikataulu ja käytännön toteutus, osaamiskartan sisältö ja tavoitetasojen merkitys. Erityisen tärkeää on yhdessä käsitellä osaamiskartan väitteet sekä tavoitetasot, mikä tukee yhteistä tulkintaan tavoiteltavasta osaamisesta. Tämä yhteinen käsittely lisää kartoituksien tuloksien objektiivisuutta. Henkilötietojen ja vastauksien suojaaminen on erityisen tärkeää yksittäisin työntekijän osalta.
Lisätietoja kehityskeskustelusta ja ryhmäkehityskeskustelusta löydät Oppimista edistävä esimiestyö - Kehitys- ja osaamiskeskustelut -kohdasta.