Strategian merkitys
osaamisen hallinnassa

Strategialla yleensä tarkoitetaan yrityksen tai organisaation suunnitelmaa, joka ohjaa organisaation toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista. Strategiassa siis kuvataan tavoitteet sekä johdonmukainen toiminta niiden saavuttamiseksi. Lisäksi strategia viestii, millaisena organisaation tulevaisuus nähdään.

Strategian muotoileminen on prosessi, joka sisältää ulkoisen toimintaympäristön, asiakastrendien, kilpailuaseman sekä sisäisten vahvuuksien ja heikkouksien tarkastelemisen. Tämän prosessin lopputuloksen on strateginen suunnitelma, kuinka organisaation aikoo kilpailla ja toimia markkinoilla. (ks. Boudreau & Ramstad 2010)

Kuten edellä olemme todenneet, niin organisaation strategia muodostaa ns. osaamisen hallinnan punaisen langan. Kaikilla organisaation tasoilla tulee olla selkeä näkemys strategisista tavoitteista, jotta strategia voi ohjata osaamisen hallinnan kehittämistä ja toteuttamista. Tämän takia strategian toiminnallistaminen on tärkeää.

Strategian toiminnallistamisen tavoitteena on, että kaikki organisaation tasot toimivat strategisten tavoitteiden suuntaisesti. Toiminnallistaminen voi tapahtua monin eri tavoin. Strategian toiminnallistaminen voi tapahtua esimerkiksi työntekijän kehityskeskustelussa. Työntekijä ja hänen esimiehensä yhdessä pohtivat, mitä strategia ja siinä kuvatut tavoitteet tarkoittavat työntekijän käytännön toimintana sekä mitä osaamista työntekijä tarvitsee ko. toiminnan toteuttamiseen. Yksikön tai ryhmän osalta strategian toiminnallistaminen voi tapahtua toiminta- ja taloussuunnitelman laadinnassa, jolloin ryhmä asettaa tavoitteensa tulevalle vuodelle organisaation strategisten tavoitteiden näkökulmasta.



Tutustu lähdekirjallisuuteen

Viitala, R. 2006. Johda osaamista. Osaamisen johtaminen teoriasta käytäntöön.
Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy

Boudreau, J. W. & Ramstad, P. M. 2010. Osaamisen hallinnan uusi ulottuvuus. Talentum.